До
учениците, родителите, учителите в ПГЕЕ "ТЕТ ЛЕНИН" -
гр. Пловдив
До
г-жа Димитрина Стоянова, Председател на Обществения съвет на ПГЕЕ
"ТЕТ Ленин" - Пловдив
До
г-жа Стоянка Анастасова, директор на ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" в
Пловдив
До
г-жа Антоанета Кръстанова, Началник на РУО-Пловдив
До
акад. Николай Денков, Министър на образованието и науката
До
г-н Кирил Петков, Съпредседател на "Продължаваме промяната",
партията, спечелила изборите, най-вероятно бъдещ министър-председател на
България
ДО
МЕДИИТЕ
КОЯ Е
ИСКРАТА, ОТ КОЯТО ЩЕ СЕ РАЗГОРИ ПЛАМЪКА НА ПРОМЯНАТА В ОБРАЗОВАНИЕТО – И ЩЕ
ПОДТИКНЕ ПРОМЯНАТА И В ЖИВОТА НИ?
Отворено
писмо от групата на небезразличните граждани
Уважаеми дами и господа родители и
учители, уважаеми ученици,
Уважаема госпожо Председател,
Уважаема госпожо Директор,
Уважаема госпожо Началник,
Уважаеми господин Министър,
Уважаеми господин Петков,
Обръщаме се в този ред (т.е. нарушаваме
йерархията и субординацията според ранговете) неслучайно, а по напълно
принципни мотиви: защото сме горещи привърженици на демокрацията.
Според която народът, суверенът, иначе казано, "управляваните", са
най-важните (техният интерес е определящ!), нищо че са... "най-долу"
в бюрократичната йерархия, а пък властващите, нищо че стоят "отгоре"
във властовата пирамида, са подчинен елемент, обслужват (би трябвало де!) коренния
и същностния интерес на народа, в случая ученическия народ най-вече, след
това идват по степен на важност родителите в качеството им на данъкоплатци,
сиреч, на собственици, а учителите, по тази логика, са на трето място (въпреки
че в учебно-възпитателния процес имат кажи-речи водеща роля - по традиционното
разбиране, което е време да се преосмисля!). И след това идат вече управлящите,
които по презумпция (при демокрацията!) не са ни никакви господари, а са наши,
на гражданите, слуги. Простете за "отклонението", играещо все пак
ролята на въвеждащи думи, но бяхме длъжни като начало да поставим нещата на
тяхното точно място.
Защо се обръщаме към цялата общност на
пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" ли? Имаме напълно основателни причини
да го сторим – и то точно в този момент (сега са постите пред Рождество
Христово, време за духовно, за нравствено очистване, за душевен
катарзис, за омиротворяване, за освобождаване от глупавите
разпространени догми и страсти, за осъзнаване на греховете, за молитва,
за покаяние, пък и за искане на прошка не от кой да е, а от самия
Бог!); смятаме, че сега е момента да ви кажем нещичко, което често, дори
постоянно забравяме, а също и да ви зададем ония въпроси, които никой не ви
поставя, а пък те, точно по тази причина, са най-важните. Ето какво искаме да
ви кажем, налага се да ви въведем в казуса, пълен с огромен смисъл и значение
(имайте търпение внимателно да изчетете и разберете следващото оттук-нататък!).
Директорката на ПГЕЕ "ТЕТ
Ленин" (неслучайно така изписваме "фирмата" на училището;
оставяме на вас самите да тълкувате защо го правим: убедени сме, че ще намерите
самостоятелно смисъла!) г-жа Стоянка Анастасова пое поста си в далечната вече
2010 г. След като тогавашният учител по философия и гражданско образование г-н
Ангел Грънчаров, в качеството си на популярен блогър, постави публично въпроса
за демократичен избор на нов патрон на училището и предложи
такъв да стане починалия тогава Стив Джобс (тогава медиите
силно се впечатлиха от идеята му, училището за една седмица стана сензация,
влезе в новините на телевизиите, сайтовете и вестниците не само у нас, но дори
и в чужбина: всяко чудо, знайно е, е за три дни!), директорката Анастасова
реагира крайно неадекватно: обяви многогодишна безпощадна война на тъй
неприятно (за нея самата: щото смути властническия й комфорт!) активния учител
по философия и гражданско образование. Както историята вече знае
(блогърът-философ-гражданин Грънчаров има добрината да опише най-пунктуално
тази многозначителна и преизобилна на смисъл история!) г-жа директорката на
ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" въпросната многогодишна безпощадна война на
неуморната директорка премина през доста етапи, тя загуби почти всички битки
(съдебни най-вече!), но благодарение на близостта си с тогава управляващите (и
с някои влиятелни дейци на нашето родно "правосъдие"!) в края на
краищата успя с великолепен шут да изрита, да опраска по пределно откровен
мутренски начин въпросния учител, не само да го уволни от "нейното"
училище, но и да направи така, че той никога повече да не може да практикува
любимата си "професия" на учител (тя го опраска по параграфа "не
става за учител, липса на качества да бъде учител", сиреч, има
добрината да го провъзгласи за "пълен некадърник", за някакво
чудовище, каквото досега човечеството не е срещало (щото поначало всеки човек,
така или иначе, не само сам непрекъснато учи, но и... учителства и възпитава, и
то всеки ден; ерго, напълно неспособният да бъде учител един вид е страшен
изрод, той направо не е човек!). (Стараем се да бъдем пределно лаконични и по
тази причина пишем тия толкова дълги, направо "километрични"
изречения, трудно побиращи, както виждате, тъй богатите нюанси на смисъла!)
Тоест, г-жа директорката постигна пълна победа, но въпросът е: над какво е
нейната пълна победа? Над здравия смисъл (разума?) може би?
Ето че достигнахме до възловия въпрос:
учителят Грънчаров, учител с многогодишна практика и с най-висока квалификация,
призната от най-авторитетните институции на образователната система (не само в
България!), по преценката на тъй борбената директорка преподавал философията
"неправилно". Е, тя години наред се опитваше да "докаже"
мнението си (и за тази цел сътвори цяла една планина с компромати от какво ли
не естество, с които заля съдебните състави на всички съдилища в свидното ни
отечество!), но ний пък знаем, че що е истина се определя от... живота, от
реалностите, от практиката, от действията, от поведението, от постъпките, от
постиженията ("По плодовете ще ги познаете!", ни учи Великият
Учител). Интересно е защо Вие, г-жо Анастасова, тъй своеобразно решихте, че
тъкмо философията (и гражданското образование!) са най-важният за една ПРОФЕСИОНАЛНА гимназия
учебен предмет и затова комай цялото си директорстване посветихте на борбата с
един-единствен учител, именно учителя по философия? А нима обучението на
учениците по специалните предмети е на длъжната висота? И защо Вие не обърнахте
никакво внимание на обучението по тези предмети, а само и единствено философията
Ви вълнуваше кажи-речи денонощно? Нима е бляскаво обучението по професионалните
предмети? Ние обаче знаем, че по меродавната преценка на видни учители от
училището (като г-н Жак Асса, г-жа Иванка Топалова-Асса, г-жа В. Искрова, г-жа Мина
Ветренска, тук не можем да изброим всичките!) в днешни условия нивото на
обучението е КАТАСТРОФАЛНО НИСКО!!! (Въпреки гръмката пропаганда
на успехите, която училищното ръководство тъй неуморно прави, истината, за
жалост, е такава, ние знаем, че тя се споделя и от огромното мнозинство от
завършилите това училище ученици, напълно недоволни от това, което им се е
наложило да преживеят по времето на своето тъй своеобразно обучение!). Елитната
някога гимназия, наричана и запомнена от пловдивчани като "ТЕТ
Ленин", днес, по всеобщото мнение, е загубила, за жалост, и славата, и
авторитета си! В тази връзка ние не само предлагаме, но и изискваме:
1.) Незабавно да започне откровен,
честен, пълноценен демократичен дебат по реалните тежки проблеми пред
училищната общност на ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" с участието най-вече на
небезразлични граждани, защото пределно тежката нравствена и психологическа атмосфера вътре в училището пречи на намиращите се вътре в общността (учители,
ученици, родители) да бъдат откровени, смело да кажат какво мислят и как те виждат
нещата; да, СТРАХЪТ вътре в училищната общност е на висота,
никой не смее да каже нещо, което няма да хареса на авторитарната
директорка!
2.) Ще се радваме този дебат да започне
съвсем скоро, ако трябва да се провежда и в онлайн-форма, но да бъде пределно
открит, с възможност за участие на най-широк кръг от граждани, работили в
училището учители и служители, ученици, учители и пр.
3.) Т.н. Обществен съвет е крайно време
да влезе в ролята си и да направи нужното да спре своеволията на авторитарната
директорка!
4.) РУО-Пловдив да си отвори очите и да
погледне трезво реалността, срамота е да продължава да следва тъй грозната
поговорка "Гарван гарвану око не вади!" и да бъде
беззаветно предано на свещения бюрократичен девиз "Началството
никога не греши!", ние, небезразличните граждани, изискваме
висшестоящите инстанции най-накрая да си влязат в ролята!
А ето и нашите въпроси, отговорите на
които, под формата на доклади, трябва да бъдат подготвени от ръководството на
ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" с оглед да станат добра основа за предстоящите
дискусии:
1.) Какво е състоянието на тъй живо
вълнуващия г-жа директорката Анастасова проблем за преподаването на философия в
училището; след изритването на г-н Грънчаров постигна ли се тъй копняният от
нея поврат, поврат към какво е той, към добро ли е или е поврат към... скуката,
догматизма, стандарността, типовостта, рутината и пр.?
2.) Какво е състоянието на обучението
на учениците по специалните, по предметите от професионалната подготовка,
сфера, която, кой знае защо, е извън областта на интересите на тъй иновативно
мислещата директорка на ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" - и на какво се дължи падането
надолу, от какво е обусловен наблюдаваният срив?
3.) Колко години ще продължава епичният
ремонт на физкултурния салон и на крилото, в което са разположени
кабинетите по специална подготовка, започнал в далечната 2010 година и
очертаващ се да продължи... Бог знае докога?! Кои са причините за тази
невиждана в историята епопея на "директорката-строителка"?!
4.) Какви мерки Общественият съвет
смята за необходимо да предприеме с оглед промяна в крайно лошата и
тежка нравствено-психологическа обстановка в училището, установила се
с възцаряването на самовластващата авторитарна директорка?
Имаме и въпроси към славното МОН:
1.) Уважаеми г-н Министър, политическите
сили, спечелили изборите и очертаващи се да съставят редовно правителство Ви
предлагат, както медиите твърдят, да оглавите МОН и в него, добре, но как
смятате да решите великолепния казус около световно-известната
тъй своенравна директорка на многострадалната пловдивска ПГЕЕ "ТЕТ
ЛЕНИН"?
2.) Някакви идеи за фундаментални
промени във философията и стратегията на образованието в България имате
ли? Кои са те - ако обичате да ни ги съобщите?
3.) Запознат ли сте с книгите на
остракирания от системата (т.е. от самодоволната пълновластваща
мутро-гербовашка бюрокрация!) учител по философия и гражданско образование
Ангел Грънчаров? Не смятате ли, че дойде най-после времето примерно неговата
книга със заглавие Идеи за една нова философия и стратегия на образованието в България да стане не просто Ваша настолна книга, но и да бъде ръководство за действие на Вашия министерски екип?
А ето и нашето
въпрос-обръщение-и-призив към г-н Кирил Петков, който, най-вероятно, ще бъде
новият министър-председател на България:
Господин Петков, давате ли си сметка,
че без непосредствено и практическо РЕАЛНО ДЕМОКРАТИЗИРАНЕ на
отношенията в конкретните училищни общности, при това извършван ОТДОЛУ,
за което зове от години остракираният от системата учител-дисидент
Грънчаров никакъв поврат в българското образование не може да
има? Ще подкрепите ли в такъв случай нашата инициатива за започване на демократичен
дебат по горните въпроси в училищната общност на пловдивската ПГЕЕ
"ТЕТ Ленин", който може да изиграе ролята на искра, от
която, убедени сме в това, неминуемо ще се разгори пламъка на
промяната в образованието?
Това искахме да кажем на всички вас. С
неподправен интерес ще очакваме реакциите ви. (Липсата на реакция пък е
най-многозначителната, пределно ясна и дори категорично... компрометираща ви
реакция ПРОТИВ ПРОМЯНАТА, нали така?)
27 ноември 2021 г.
С
УВАЖЕНИЕ: Любен Воденичаров, упълномощен да
води кореспонденцията ни с институциите