сряда, 25 март 2020 г.

ПОРЕДИЦА ОТ ПИТАНИЯ ВЕДНО С НЯКОИ НАВРЕМЕННИ ПОЗИТИВНИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ


До г-н Румен Радев, Президент на Република България
До г-жа Цвета Караянчева, Председател на Народното събрание
До г-н Бойко Борисов, Министър-Председател на Република България
До г-н Красимир Вълчев, Министър на образованието и науката,
До д-р Ваня Кастрева, Началник на РУО-София-град,
До г-жа Иванка Киркова, Началник на РУО-Пловдив,
ДО МЕДИИТЕ

ПОРЕДИЦА ОТ ПИТАНИЯ ВЕДНО С НЯКОИ НАВРЕМЕННИ ПОЗИТИВНИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ

от група небезразлични към проблемите на образованието български граждани

Уважаеми господин Президент,
Уважаема госпожо Председател,
Уважаеми господин Министър-Председател,
Уважаеми господин Министър,
Уважаема госпожо Началник на РУО-София-град,
Уважаема госпожо Киркова, Началник на РУО-Пловдив,

В условията на избухналата "пандемия" вече от доста време учениците по училищата са в принудителна ваканция. МОН даде съответните инструкции за масово използване на дистанционното обучение: младите хора да си седят по домовете и да бъдат обучавани от учителите посредством новите технологии, чрез компютрите и възможностите за комуникация, които ни дава Мрежата. Да, обаче имаме чувството, че общо взето учителското съсловие в свидното ни отечество по ред причини едва ли ще успее за толкова кратък срок да се пренастрои и да прегърне съвсем новаторски тези принудителни инициативи на МОН, иначе казано, тези зорлем-иновации. Това на учениците по интернет да им бъде съобщена темата, да им бъдат дадени известни указания, да се поиска от тях "домашна работа" или дори да им бъде даден за попълване някакъв тест не е онова пълноценно обучение, към което трябва да се стремим. Интересно ни да разберем е в тия условия учителите дали са в неплатен отпуск или пък са в платен отпуск – а може би са в творчески отпуск, щото им се налага да учат, да се обучават на нещо ново?!
Да, но ние като данъкоплатци все пак се интересуваме дали им се плащат заплати с нашите пари – в случай че те нищичко (или почти нищо!) не правят, т.е. си почиват? В други сфери на живота обаче (примерно в икономиката, във фирмите) на работниците няма как да им бъдат плащани заплати без да работят, на нас обаче ни се струва, че и джобът на данъкоплатеца все пак не е бездънен. (Държим да ви уведомим, че държавата няма свои пари, парите на държавата всъщност са пари на нас, данъкоплатците!) Получаването на пари на данъкоплатеца без да е направено нещо, с което те да са заслужени, ни се струва, че е форма на паразитиране, с което, ние, данъкоплатците, не сме съгласни да толерираме – или да поощряваме. Смятаме също, че самите учители, в дадените условия, по чисто морални причини би следвало да се откажат от каквото и да било заплащане, от каквито и да било заплати.
БНТ в тази връзка започна да провежда образователна програма, ние предложихме някои неща за обогатяването и най-вече за реалното демократизиране на този тип телевизионно обучение, но за момента и г-н Министърът на МОН, и ръководството на БНТ стоически мълчат. Очевидно те си представят нещата по друг начин, ала не се чувстват достатъчно откровени (или достатъчно нагли?!) да ни съобщят открито кой е той...
Интересно е, че в групата на небезразличните граждани вече има учители, при това изхвърлени и остракирани от системата на тъй бляскавото ни образование, които отдавна правят това, което сега на учителите им се налага да го правят в екстрен порядък, пак по принуда, както, прочее, и са свикнали. Примерно г-н Ангел Грънчаров от години работи в тази посока, всичко създадено от него може да се види на ето тази страница в учебния му блог: За студенти, ученици и всички интересуващи се. В последните дни, за да демонстрира постигнатото, той създаде своя Класна стая по философия, където, ползвайки възможностите на компютърната технология и на интернет, отново започна да провежда свой новаторски курс по виртуално обучение. Ние, небезразличните граждани, по този повод се чувстваме длъжни да Ви зададем следните необходими и логични въпроси:

1.) Как така, многоуважаема госпожо Началник на РУО-Пловдив, тъкмо опрасканият-уволненият и остракираният от ръководеното от Вас лично образователно учреждение учител (и то със смехотворния мотив "пълна некадърност", т.е. "липса на каквито и да е качества да бъде учител"!), се оказа способен пръв да прави всичко онова, което тъй "примерните учители" очевидно не могат да правят (и което самото МОН с такова закъснение приема като „иновация”!)?!

2.) Не Ви ли се вижда крайно несправедливо, многоуважаеми господин Министър, че тъкмо изгоненият-остракираният от образователната система и на това основание лишен от преподавателски права учител напълно безвъзмездно и съвсем безплатно прави това, което в същото време учителите, получаващи заплата, не могат да правят и затова не правят?!

3.) И сега какво излиза: учениците от цялата страна имат възможност да ползват виртуалните уроци на г-н Грънчаров, а не на своите учители, това, многоуважаема госпожо Началник на РУО-Пловдив, и Вас, многоуважаеми господин Министър, не Ви ли задължава да преразгледате своята позиция по признанието на истинските и действителните мотиви за тъй епично-скандалното опраскване-уволнение-изритване-остракиране на г-н Грънчаров от иначе намиращата се в цветущо, както се убеждаваме и сега, състояние "образователно"-"възпитателна" (а може би съвсем деморализирана, за жалост!) система?

4.) Не е ли редно, многоуважаеми г-н Министър и многоуважаема госпожо Началник на РУО-Пловдив, да уредите някак справедливото заплащане на труда на учителя Грънчаров – след като той сега фактически върши това, което учителите, вградени в системата, не могат или не желаят да правят?! По този повод, изхождайки от конкретния пример, си позволяваме да Ви запитаме: как гледате на предложението ни учители като г-н Грънчаров, които имат готовността и уменията да водят уроци онлайн (дистанционно) да бъдат назначени на подобаващите трудови договори било към самото МОН, било към съответното РУО?

5.) Господин Грънчаров ни заяви тия дни в блога си, че възнамерява своите открити виртуални уроци по философия да ги предаде за излъчване първоначално в ПОтв, а след това и на БНТ; но нас, многоуважаема госпожо Началник на РУО-Пловдив и многоуважаеми господин Министър, ни вълнува в тази връзка следният въпрос: готови ли са други учители, от вградените в системата, да дръзнат да направят същото било по ПОтв, било в БНТ, т.е. да излязат пред обществото и пред нас, данъкоплатците, със свои открити виртуални уроци по предметите, по които те преподават? Ако това бъде направено и пред очите на цялото общество се направи такъв един "кастинг" (на който ние, гражданите, зрителите, т.е. учениците и родителите им да можем да сравним кой е крив, кой е прав, кой е добър и кой – посредствен или лош!), едва тогава единствено ще ни убедите, че нашите, на данъкоплатците, пари, заделяни за държавното образование, не са отишли нахалост!

6.) Как, многоуважаеми господин Министър и Вие, многоуважаема госпожо Началник, се чувствате в морално отношение след като не направихте нужното да възпрете репресиите и издевателствата на самозабравилите се властващи администраторки над този самоотвержен учител, гражданин, демократ и истински философ? Имате ли известни проблеми със съвестта – или такива изтънчени душевни "излишества" са Ви съвсем непознати?

И още доста други въпроси можем да зададем около благодатната тема, но (за)сега спираме.

Многоуважаеми господин Президент, многоуважаема госпожо Председател, многоуважаеми господин Министър-Председател,

Ще се радваме със силата на авторитета и на властта си да внушите на нашите многоуважаеми ръководители на пловдивското и на националното държавно образование, че са длъжни да отговорят най-убедително на обществото на поставените от нас въпроси – и да ги заставите да го сторят в съвсем приемливи срокове! За което предварително най-искрено Ви благодарим!
Ако обаче не го сторите и сметнете, че поставените от нас въпроси са "незначителни" и "маловажни", то тогава имайте добрината да поемете ЦЯЛАТА ОТГОВОРНОСТ за катастрофата, в която се намира българското образование!

Многоуважаема госпожо Началник на РУО-София-град,

Все още ли смятате, че г-н Грънчаров беше основателно изхвърлен от 56-то СУ "Проф. К. Иречек" и на негово място беше назначена близка приятелка-пенсионерка на директорката?! Бихте ли помолила директорката да предостави на нас, данъкоплатците, убедителни доказателства за правомерността на решението си – като, примерно, представи рапорт за това как въпросната учителка-пенсионерка обучава в този момент дистанционно и онлайн своите ученици? (Известно ли Ви е това, че много от учениците от гимназията на ръководеното от Вас училище се обучават дистанционно и онлайн от опраскания-уволнения-изгонения от Вас учител по философия Грънчаров?)

Благодарим предварително за вниманието и за експедитивните отговори, които, както подобава в условията на извънредно положение, наистина трябва да са точно такива! Времето за мотаене и за усукване мина отдавна!

25 март 2020 г.

С УВАЖЕНИЕ: (ЛЮБЕН ВОДЕНИЧАРОВ,

упълномощени от групата на 
небезразличните граждани да
водят кореспонденцията с институциите)

2 коментара:

  1. правилната формулировка на въпроса, г-н Димов, държавно мислене

    ОтговорИзтриване
  2. Изх. №РУО1-7666/03.04.2020 г.

    ДО
    Г-Н НИКОЛАЙ ДИМОВ И
    Г-Н ЛЮБЕН ВОДЕНИЧАРОВ
    ИМЕЙЛ: nebezrazlichnite@abv.bg


    УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМОВ,
    УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ВОДЕНИЧАРОВ,

    Във връзка с Ваше писмо с вх. № РУО1-7313/26.03.2020 г., относно въпроси и предложения за обучението по философия и освобождаването на Ангел Грънчаров от длъжността „учител по философия“ в 56. СУ ”Проф. Константин Иречек”, гр. София, Ви уведомявам, че кадровото осигуряване по философия в 56. СУ „Константин Иречек" за целия период на обучение през настоящата учебна година от 16.09.2019 г. до момента е в съответствие с изискванията на Наредба № 15/22.07.2019 г. на министъра на образованието и науката за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. От началото на втория учебен срок на мястото, заемано от Ангел Грънчаров и от г-жа Коцева, се е завърнал титулярът, правоспособен учител по философия.
    Цялостен контрол за спазване на трудовото законодателство във всички отрасли и дейности се осъществява от Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.
    Уверявам Ви, че Регионално управление на образованието - София-град се отнася с внимание към отправените към него въпроси, като оказва подкрепа и контрол на образователните институции в рамките на своите правомощия.

    Д-Р ВАНЯ КАСТРЕВА
    НАЧАЛНИК НА РУО
    СОФИЯ-ГРАД


    РУО - София-град
    София 1303, ул. „Антим I”, № 17,
    тел.:9356050, факс:9883937,
    www.ruo-sofia-grad.com

    ОтговорИзтриване