До г-н Румен Радев, Президент на
Република България
До г-н Бойко Борисов,
Министър-Председател на Република България
До г-н Красимир Вълчев, Министър на
образованието и науката
До г-жа Диана Ковачева, омбудсман на
Република България
До г-жа Иванка Киркова, Началник на
РУО-Пловдив
ДО ВСИЧКИ МЕДИИ
ДОБРОНАМЕРЕНО ОТВОРЕНО ПИСМО, АПЕЛИРАЩО
ЗА ЦЯЛОСТНО ПРЕОСМИСЛЯНЕ НА СКАНДАЛНИЯ КАЗУС ОКОЛО ПОВЕДЕНИЕТО НА ТЪЙ
СВОЕНРАВНАТА ДИРЕКТОРКА НА ПЛОВДИВСКАТА ПГЕЕ "ТЕТ ЛЕНИН"
от групата на небезразличните граждани
на България
Уважаеми господин Президент на
Републиката,
Уважаеми господин Премиер,
Уважаеми господин Министър на
образованието и науката,
Уважаема госпожо омбудсман,
Уважаема госпожо Началник на
РУО-Пловдив,
Решихме да Ви изпратим едно писмо,
което е написано преди две години; взехме го от Фейсбук-страницата на г-жа Maria Vassileva, която е
съпричастна на нашата група на небезразличните граждани още от създаването й.
Смятаме, че това писмо съдържа не само чисто познавателен и исторически смисъл,
но и притежава твърде актуално значение – в светлината на последиците от
деянието на знаменитата директорка на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин";
сега, от перспективата на случилото се в изминалите две години от първото
публикуване на това писмо, още по-добре може да се оцени какво е трябвало да
бъде направено тогава, с оглед на това здравият разум да вземе надмощие над
суетните и тъй разрушителни емоции на самозабравили се властници.
Какви са последиците ли? Ами ето какви:
г-н Грънчаров, дългогодишен преподавател по философия и гражданско образование
в това знаменито и елитно пловдивско училище след второто си
опраскване-уволнение вече три години е без работа, той беше изхвърлен от
училището по такъв груб и грозен начин, че в крайна сметка фактически загуби
преподавателските си права, беше остракиран от образователната система, беше
поставен в унизително положение едва-едва да оцелява, цяло чудо е, че все още е
жив, вероятно само по Божията воля той все още издържа на страшното изпитание;
неговата съпруга, също учителка, също беше уволнена месец след неговото
уволнение и също трета година не може да си намери никаква учителска работа в
Пловдив и областта; случайно ли е това тъй пагубно и несправедливо отмъщение?!
Едва ли е случайно, ето защо смятаме
така: веднага след уволнението си през м. март 2017 г. г-н Грънчаров излиза на
граждански протест на тротоара, до централния вход към двора на ПГЕЕ "ТЕТ
Ленин", протестира всеки дни дни наред, седмици, директорката наред
упорито мълчи; по едно време изпраща "парламентьор", за тази мисия
използва безукорно честния учител по немски език г-н Георги Тодоров; той
предава посланието й, което, в частност, съдържа и този многозначителен пункт:
"Кажи на Грънчаров, че ако не престане незабавно с този протест, ще
направя така, че не само той, но и съпругата му няма да си намерят никога
повече работа като учители не само в моето и нейното училище, но и в нито едно
друго училище!".
Е, г-н Грънчаров не се поддаде на
заплахата и продължи да протестира, протестът му под надслов "За свобода и демокрация в
образованието - и против политически мотивираните репресии и уволнения на
учителите с новаторски и творчески манталитет"продължава 77 дни.
Директорката не отстъпва, не сяда на масата на преговорите, конфликтът между
учител и директор се пренася в съдебната зала. Знаем как завършва този трудов
спор: г-н Грънчаров спечелва делото на ниво Окръжен съд, директорката сменя
адвоката си и по този начин успява да издейства преразглеждане на делото от...
Върховния Касационен съд! Така тя успява да спечели постигне грандиозен успех:
печели първото си дело срещу нейна заповед, до този момент всички такива дела
безславно е загубила, включително и делото срещу първото уволнение на същия
този Грънчаров, направено по абсолютно същия смехотворен мотив "не става
за учител, липса на качества да бъде учител".
Както и да е, но ето, тъй злокобната
директорска заплаха, отправена по времето на самия граждански протест, се
сбъдва изцяло, дали това се дължи на пророческия, на поразителния ясновидчески
дар на директорката или се дължи на нещо друго, не толкова мистично?! Ние не
знаем това, но е факт, че и г-н Грънчаров, и съпругата му в тия години
кандидатстват десетки пъти за вакантни учителски места по техните специалности
не само в град Пловдив, не само в училищата в Пловдивска област, но и в училища
от други области, и никъде не успяват да си намерят работа! (В годините преди
това такова нещо не им се е случвало никога!) Как е възможно това,
многоуважаеми г-н Министър?! Каква е тази орисия, какво, тези двама учители
трябва да бъдат тормозени докато са живи ли? Или идеята е направо да бъде
изцяло съсипан животът им?
По този пункт в момента разсъждава
Прокуратурата в Пловдив, провеждаща свое разследване по жалба на г-н Грънчаров.
Скоро ще разберем нейните тъй дългочакани заключения. И ето, в този контекст ни
се струва, че публикуваният от г-жа Мария Василева документ е многозначителен
именно в този момент. То хвърля обилна светлина с оглед цялостното разбиране на
тъй многозначителния казус, около който и възникна нашата група на небезразличните
граждани. Ние държим да запознаем с този документ и висшестоящите отговорни за
станалото длъжностни лица и институции. Дълбоко сме убедени, че дойде времето
за цялостно преосмисляне на скандалния казус около поведението на тъй
своенравната директорка на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" тъкмо по отношение на стореното от нея спрямо
г-н Грънчаров най-вече, за което и апелираме.
Ето, прочие, този документ, който
именно може да ни помогне изключително много в тази насока. С оглед съответните
отговорни длъжностни лица най-вече да успеят да се освободят от заблудите си, в
които бяха вкарани в резултат на усилията на неуморната директорка на
въпросното училище, тя пък беше подпомогната в тази насока (заблуждаването им!)
от някои високопоставени служителки на пловдивското РУО:
(Публикувано за първи път на 17 април 2018
г.)
До госпожа Стоянка Анастасова
Директор на ПГЕЕ Пловдив
До госпожа Иванка Киркова
Началник на РУО Пловдив
С копия до: Различни български медии
Блогът на Ангел Грънчаров
Преди делото, което е утре, не знам
дали изобщо ще прочетете това писмо. Но все едно, пиша Ви, защото искам да
знаете и моята истина.
Без значение е какъв ще бъде резултатът
от делото, моето мнение няма да се промени.
Вие ще постъпите разумно само ако се
споразумеете с Ангел Грънчаров преди да е започнало делото утре. Иначе
неприятностите ще продължат.
Това намиране на пресечна точка между
Вас и него е трябвало да се случи преди години. Не сте пожелала това и тези
дълги години тормоз за Вас и Господин Грънчаров се дължат на това нежелание от
Ваша страна, защото от негова беше на лице.
Не се справихте навреме, дори на два
пъти се стигна до уволнения и дела в съда.
Преди да станете директор на училището
сте били в колегиални и дори приятелски отношения с него. Какво се промени след
като поехте поста директор? Защо се настроихте против него?
Мисля, че и по-рано сте знаели добре,
що за преподавател е Грънчаров, но сте го одобрявали.
Кога започна да Ви пречи?
Когато противоречеше на нескопосаната
система на образование?
Когато искаше да го оставите да прави
експериментите си?
Когато Ви намекнаха някъде „отгоре", че политическите възгледи на Грънчаров не съвпадат с
техните интереси?
Когато колегите му започнаха да донасят
в кабинета Ви, че не е толкова добър учител,
колкото си мислите?
Когато вече загубихте представа кое ги
кара да злепоставят Грънчаров пред Вас – завистта, злобата, или сервилниченето?
Когато успяха да го очернят и им
повярвахте?
Когато започна да се противопоставя на
Ваши решения и да ги оборва?
Когато често правеше предложения и
искаше дебати на педагогическите съвети?
Когато почувствахте, че може да
изгубите мястото си на директор?
Въпросите са реторични, не ми
отговаряйте, моля, но помислете на колко от тези въпроси отговорът е: "Да,
оттогава не мога да го търпя!".
Има още толкова много подобни и
незададени въпроси!
Сама признахте в мое присъствие, че ако
не беше описвал ставащото в училище в блога си, нямаше да бъде уволняван. Това
за съжаление автоматически Ви уличава в лъжата, че го уволнявате поради
несправяне с работата. Търсили сте повод да се отървете от него и сте
използвали лъжа, като сте се потрудила доста, за да изглеждат нещата
правдоподобно.
Писала съм нееднократно в блога на
Ангел Грънчаров реплики, коментари, въпроси, обръщения към Вас, но Вие не се
чувствате длъжна да отреагирате на това, как мислят обикновените хора.
Няма да обяснявам тук колко
необосновано е становището Ви "некадърен учител", би отнело много
време. Мястото на този разговор не е тук и едва ли Ви интересува, че това
становище не е нужно да се обосновава, тези, които упражняват учителска
професия са на ясно.
Но за да стане малко по-достъпно на
тези, които не са в течение какви са императивите на времето относно обучението
и възпитанието на учащите се, ще публикувам тук една много малка част от
изискванията към учителите в едно швейцарско училище, в което учат моите внуци.
Имате най-долу линк към цялостния
официален документ, който получихме ние като родители.
Децата ни са в начално училище и съм
превела и копирала тук само частта от изискванията за социално и емоционално
възпитание на подрастващите.
Много държа да ми отговорите на кои от
тези изисквания не отговаря Ангел Грънчаров, макар че за горния курс
изискванията не са изобщо тези - посочените тук са тази учебна година, първи
срок, за 6, 7, 8, 9-годишните деца.
СОЦИАЛНИ И ЕМОЦИОНАЛНИ УМЕНИЯ
Детето трябва да бъде приучено:
- Д разсъждава и действа самостоятелно
- Да защитава и отстоява лично мнение
- Да приема мнението на другите
- Да застава зад мнението на друг
- Да идентифицира своите лични качества
- Да изразява собствените си нужди
- Да има добро самочувствие
- Да показва позитивно отношение
- Да работи добре самостоятелно и в група
- Да поема отговорност за собствените си
действия
- Да проявява грижа и оказва помощ към
другите
- Да се отнася с респект към своето,
чуждото и училищното имуществото
- Да показва уважение към съучениците си
- Да показва уважение към по-възрастните
- Да показва своята независимост и че може
да се разчита на нея
- Да разрешава конфликти по правилен и
справедлив начин
- Да приема културните различия
- Да поема лични рискове
- Да формулира и отправя конструктивна
критика към другите
- Да приема конструктивна критика от
другите
И за неук човек става ясно, че в
българската система за образование в горния курс не постигаме това, което те
постигат в началния.
Господин Грънчаров без да е пряк
наблюдател на швейцарската система сам е стигнал до заключенията и отговаря на
тези изисквания, това твърдя аз, познавайки добре българската и швейцарската
система и резултатите от двете.
Този учител има призванието да бъде
учител.
Български деца имат шанса да работят с
човек, който не се побира в понятието учител, защото едновременно с това е
писател, философ, психолог, критик, издател, редактор, блогер, общественик и, най-важното, етикет на ерудиран, искрен
и почтен човек.
Не разбирам много от юридически
въпроси, но Вие като директор сте длъжна да спазвате човешките права – да
спазвате задължението си другите, ученици,
педагогически съветник и учители да не се намесват в определени дейности на
личността, в случай, че тя притежава дадените права. Имате задължението да
осигурите реализирането на правото на дадена личност да действа свободно и в
съответствие със своя професионален дълг и интерес. Другите, в това число Вие,
инспекторката Кръстанова и дори съда нямате право да се намесвате в определени
дейности на личността Ангел Грънчаров, ако тя има дадените договорени права – в
случая преподавателски.
Моля Ви, прекратете това опозоряващо Ви
дело, няма друг разумен изход.
Желая Ви здраве и разум, но успех в
това дело – не!
ПОДПИС: Мария
Василева, учител
Пловдив, 17 април 2018 год.
Уважаеми господин Президент на
Републиката,
Уважаеми господин Премиер,
Уважаеми господин Министър на
образованието и науката,
Уважаема госпожо омбудсман,
Уважаема госпожо Началник на
РУО-Пловдив,
Този документ говори много. Ще се
радваме написаното и казаното в него да Ви подбуди да се замислите по-сериозно
върху цялата тази безпрецедентно скандална история около тормоза на един
български учител и на неговата съпруга, също учителка, който – представяте ли
си! – беше осъществен от високопоставени властващи администратори в българското
– обществено и гражданско, а най-вече човешко, личностно центрирано! – образование
и, представяте ли си, възпитание!
Приятни размисли Ви желаем, а още
повече ни вълнува това до какви заключения ще стигнете в крайна сметка! Ще
бъдем особено доволни ако имате добрината да ни съобщите до какви изводи сте
стигнали, за което предварително Ви благодарим!
17 април 2020 г.
С УВАЖЕНИЕ: (ЛЮБЕН
ВОДЕНИЧАРОВ, упълномощен от групата на небезразличните граждани
да води кореспонденцията с институциите)