събота, 25 януари 2020 г.

Нова позитивна инициатива на небезразличните граждани


До г-жа Иванка Киркова, Началник на РУО-Пловдив
До г-н Борислав Стаматов, омбудсман на гр. Пловдив
ДО МЕДИИТЕ

ПОЗИТИВНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ

от група небезразлични към проблемите на образованието български граждани

Уважаема госпожо Началник на РУО – Пловдив,
Уважаеми господин омбудсман,

Образователната система у нас е в дълбока криза не от вчера, а от десетилетия; ние, гражданите, пък, дай Боже, и управляващите, сме съдбовно заинтересовани от спешното извършване на истински разумни и добре премислени реформи, които да подготвят и извършат тъй дълго чакания поврат в нея. Според нас движеща сила на промените към добро следва да бъдат инициативните учители, младите хора, гражданите и специалистите с новаторски и творчески поглед към проблемите и носителите на един нов, същностно различен подход. В тази връзка искаме да Ви предложим следното.
От години неправителствената организация „Заедно в час” се опитва да привлече в образователната система ония млади специалисти, които имат горещото желание да се посветят на толкова благородната учителска мисия, имаща възвишен духовен характер. Да, но по наше мнение с времето тяхната инициатива „обрасна” с тъй вредния бюрократизъм, което отблъсква доста млади хора и специалисти. Какво пречи директорите на самите училища да бъдат насърчени да назначават млади специалисти в различните области на науката, които чувстват, че тяхното призвание е учителстването – и по тази причина имат съзнателното, свободно избраното желание да започнат работа в съответното училище? Но директорите би следвало да бъдат насърчени „отгоре”, знаем, че такъв е техният рефлекс, да не говорим за това, че те често се страхуват от наказания за подобно „нерегламентирано отгоре” новаторство. Ако РУО, в нашия случай на Пловдив, даде „карт бланш” на инициативните директори да назначават такива специалисти на учителски длъжности, то сме убедени, че те вече ще имат куража да предприемат съответните практически стъпки в тази насока. Разбира се, формалната страна в случая би следвало да има второстепенно значение, да речем това, че тия специалисти нямат педагогическа способност, не бива да е непреодолима бариера пред тяхното желание и призвание да се посветят на образователното дело (нищо не пречи веднага след като им е дадена възможността да работят в училищата, пък било и временно като възпитатели или дори като нередовни учители, да запишат и съответните курсове към университетите за придобиване на формалното право да работят като учители, още повече, че ние добре знаем, че „педагогическият занаят” се придобива по най-естествен начин най-вече в самата практика, а не като се дават формални-схоластични и абстрактни теоретични изпити по разните там методики, дидактики и педагогики, много често робуващи на една отживяла времето си консервативна традиция, съвсем непригодна за напълно променилия се дух на нашето време!).
В групата на небезразличните граждани например имаме един млад човек, става дума за добре известния Ви агроном Николай Димов, който от много време желае и прави опити да започне работа в някоя професионална гимназия по селско стопанство в област Пловдив или дори извън нея; неговото съзнание е пълно с идеи за това как творчески да приложи знанията си, придобити в Аграрния университет, но, за жалост, нито един директор на професионална гимназия до този момент не му даде възможността да се изяви в полето на учителската професия. Ние предлагаме и други новаторски и творчески настроени личности-специалисти и млади хора с нагласата на г-н Димов да бъдат окуражени от РУО-Пловдив и да бъдат препоръчани на директорите на съответните училища и лека-полека да започнат своя творчески път на учителското поприще, защото е престъпление точно такива кадри да бъдат отблъсквани от училищата и то от позицията на съвсем кухи и формални бюрократични основания. Готови сме да помогнем и с провеждането на широка разяснителна кампания с оглед да привлечем колкото се може повече такива млади хора, специалисти от различните области на знанието, които искат да стават учители, искат да се посветят на учителстването.
Ще се радваме конструктивно да погледнете на нашата инициатива и да направите нужното в предела на своя авторитет и възможности по предложената тема в съвсем скоро време да имаме непосредствен напредък или прогрес!

25 януари 2020 г.


С УВАЖЕНИЕ: 
(ЛЮБЕН ВОДЕНИЧАРОВ, упълномощен от групата на
небезразличните граждани да
води кореспонденцията с институциите)

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моралът дали значи нещо за така скандално самоопозорилата се директорка на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин"?

До проф. Галин Цоков, министър на образованието и науката До г-жа Иванка Киркова, началник на РУО-Пловдив   ЗА СВЕДЕНИЕ:   До инж. Любомира ...