До г-жа Ваня Кастрева, Началник на
РУО-София
До г-жа Иванка Киркова,
Началник на РУО-Пловдив
До г-н Красимир Вълчев, Министър на
образованието и науката,
До г-н Юлиян Петров, Председател на
Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа"
До г-жа Янка Такева, Председател на
СБУ
До г-жа Стоянка Анастасова,
Директор на Пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин"
До г-н Борислав Стаматов, омбудсман
на Пловдив
ДО МЕДИИТЕ
ПРИЗИВ
ЗА СПИРАНЕТО НА ТЕРОРА И РЕАБИЛИТИРАНЕТО НА УЧИТЕЛСКОТО СЕМЕЙСТВО ГРЪНЧАРОВИ
от
групата на небезразличните граждани
Уважаема г-жо Началник на РУО-София,
Уважаема г-жо Началник на РУО-Пловдив,
Уважаеми г-н Министър на образованието и науката,
Уважаеми г-н Председател на Синдикат
"Образование" към КТ "Подкрепа",
Уважаема г-жо Председател на СБУ,
Уважаеми г-н омбудсман на Пловдив,
Уважаема г-жо Директор на Пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ
Ленин",
Тия дни имахме възможността да научим (вижте публикацията
със заглавие Дали дори и в сферата на образованието на младите не сме затънали в
недопустим провинциализъм – и в крещящо екстравагантно невежество?,
публикувана в блога на образователния дисидент г-н Ангел Грънчаров), че т.н. екзистенциален
подход в обучението и образованието (за който той привежда откъс от
съответната публикация в престижно руско научно списание за образованието!) се
знае в света сравнително отдавна, а у нас той е бил на практика прилаган
десетки години именно от него – вярно, той го е наричал по свой начин (личностно-центриран
подход в обучението по философия и по гражданско образование). Но това, за
жалост, явно е било неизвестно на ръководители на образованието не
само в Пловдив, но и в страната, то е било също така неизвестно дори и на
образователните експерти (!!!), работещи както в двете административни области,
в които е работил г-н Грънчаров (Пловдивската най-вече, но напоследък също така
и Софийската), така и, което е особено тъжно, дори и на експертите, работещи в
централното ведомство на МОН! По тази причина (т.е. по причина на своята, меко
казано, неинформираност – да не употребим думата "невежество"!)
те имаха добрината да оценят както подхода, така и иновациите на г-н Грънчаров
като израз на неговата, видите ли, ... "некомпетентност",
"некадърност", на "неспособността му да бъде учител", на
"липсата на качества да бъде учител" и пр.; тази негова оценка,
дадена му от тъй неудържимата в ненавистта си към него директорка на
пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин", беше легализирана, тъй да се рече или,
иначе казано, не беше ревизирана от нито една висшестояща инстанция, което,
както и да го погледнем, е направо потресаващо: нима в системата на МОН работят
хора, които са толкова некомпетентни, че не успяха адекватно да оценят и
квалифицират това, което г-н Грънчаров е правил, това, което той е имал като
своя мирогледно-философска и педагогическо-методологическа настройка?!
Изхождайки от тази констатация ние смятаме, че г-н Грънчаров е напълно прав
като си позволява да направи, в коментара към цитирания текст на руски език,
следния напълно обоснован, но твърде нелицеприятен за ръководството на МОН
извод:
"... От тази гледна точка погледнато, излиза, че
образователните власти в тъй приказната страна Мутроландия ме опраскаха
(репресираха, уволниха, изритаха ме по един крайно обиден, чисто мутренски
начин от образованието, лишиха ме от преподавателски права, остракираха ме от
"образователната" система и ме превърнаха по този начин, волю-неволю,
в образователен дисидент по една-единствена причина: понеже в невежеството си и
в изостаналостта (провинциализма) си не можаха да възприемат адекватно и да
оценят подобаващо смисъла на моя подход, на моите образователни инициативи,
т.е. на всичко онова, което аз правих през целия си живот като личност, философ,
учител, писател, гражданин най-сетне."
Ние, небезразличните граждани, признаваме си, сме потресени
от констатацията на този тъй обезпокоителен факт, който показва невероятно
ниското ниво на компетентност както на упоменатите образователни
експерти в регионалните, така и в централните органи на МОН. На това основание
си позволяваме да им изпратим въпросния текст, от който те да се информират за
очевидно напълно непознатия за тях екзистенциален подход в обучението и
образованието, от него те могат да попълнят празнините както в своите
познания, така и в своята компетентност. Ето откъде можете да почерпите тъй
ценната за Вас, ала, за жалост, непозната Ви до този момент
информация: ЭКЗИСТЕНЦИАЛЬНЫЙ ПОДХОД В ОБРАЗОВАНИИ КАК АЛЬТЕРНАТИВА СОЦИОДИНАМИЧЕСКОЙ
ПАРАДИГМЕ, автор е г-н Юрий
Вячеславович Аннушкин.
Смятаме, че не е зле, след като се информирате, че такова
"чудо на педагогиката и науката" все пак съществува, ще направите
нужното и в цялата система на българското образование да бъде изпратена
подобаващата информация, щото нищо чудно и други учители у нас да използват
свой подход, родствен на екзистенциалния (личностно-формиращия, личностно-центрирания),
защото, знае ли се, образователно-административните цербери може във всеки
момент да се нахвърлят над тях и да ги разкъсат – както, за жалост, се
нахвърлиха само преди няколко години върху тъй пострадалия от тяхната агресия
г-н Грънчаров. В добавка ще Ви предложим още нещо: за попълване на празнините в
познанията си експертите на МОН, в регионалните и централното управления, както
и директорите на училища могат с успех да ползват и книгите на г-н Ангел
Грънчаров за съвременното образование, за потребността от смяна на подходите,
за реформирането и модернизирането му, които можете да намерите в раздел ЗА СТУДЕНТИ,
УЧЕНИЦИ И ВСИЧКИ ИНТЕРЕСУВАЩИ СЕ (Книги, учебни
помагала, курсове лекции и други материали за вашето образование, за личностното и за духовното
ви израстване) на неговия блог.
В светлината на казаното си позволяваме по
необходимост да Ви зададем следните конкретни и произлизащи от него въпроси:
1.) След като вече имате нужните познания, след като
благодарение на нас имате шанса да запълните празнините в собствената си
образованост, не е ли време да направите нужното за да преоцените отношението
си към г-н Грънчаров, което да бъде представено в официален вид под формата
на пълната му реабилитация – и възстановяването му като учител в
системата на българското образование?
2.) Съобразно горното не следва ли да бъдат подобаващо наказани както
инициаторите на репресивната кампания спрямо г-н Грънчаров, така и ония
ръководители от по-висшите инстанции, които не направиха нищо за да озаптят
самозабравилите се и вдъхновявани единствено от своето невежество (а
може би и от озлобеността си, дължаща се ярко изявено, ала несъзнавано чувство
или комплекс за личностно-екзистенциална и професионална непълноценност?)
"образователни", с извинение, цербери?
3.) С оглед на казаното не е ли крайно време да бъде
направено нужното за да бъде поставена на заслуженото място тъй демонстративно
некомпетентната в областта на познанието и методологията (както сега се доказа
по толкова категоричен начин!) директорка на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ
Ленин"?
4.) Какво според Вас трябва да бъде предприето от властта с
оглед да бъдат възмездени ония невероятно големи щети, които бяха нанесени на
г-н Грънчаров и семейството му (съпругата му, също учителка, също пострада,
също беше опраскана-уволнена от т.н. Директорски синдикат и то
само месец след второто негово опраскване-уволнение, т.е. пак беше уволнена и
принудително държана три години безработна в същия този репресивен или
наказателен порядък!)?
5.) Давате ли си сметка в какви условия беше поставено това
многострадално българско учителско семейство в резултат на
действията-бездействията на ръководените и надзираваните от Вас и, както сега
се оказа, тъй фрапатно некомпетентни и невежи образователни
началства?
За да разберете в какви тежки условия съществува в момента
това учителско семейство, си позволяваме да Ви приведем линкове към някои от
последните публикации в блога на г-н Грънчаров, от които можете да почерпите
необходимата за вярно заключение информация (тези публикации ще Ви помогнат да
осъзнаете страшната истина за това, което си позволихте да причините на това
учителско семейство!):
В състояние ли сте да осмислите един простичък казус, свързан с
образованието - и бъдещето! – на вашите деца и внуци?
Ще издържим ли на студовете?
Какво означава да си учител по философия в... Простаколандия?
Къде е единственото място в Пловдив – и в света! – където се продават
моите книги?
Какво прави един философ когато мутрите са му забранили да учителства?
Как коварните германци спасяват от гладна смърт непокорен български
учител-дисидент, който не се гнуси да яде евтино месо от Германия?
Знаете ли, че в непоносимия студ в неотопляваната панелка дори и пламъкът
на свещичката топли?
И т.н., искаме да Ви информираме, че това българско
учителско семейство, което властта подложи на толкова несправедливи репресии,
живее напоследък в мизерия, в студ (нямат средства да се отопляват!), с
усложняващи се здравословни проблеми, които могат да свършат, в настоящата
ситуация в страната, съвсем трагично – нима сте готови да поемете вината за
такъв тежък грях? (Знаем и Ви информираме, уважаеми г-н омбудсман, че освен
проблемите със сърцето, усложнени от това, че той много тежко прекара боластта, причинена от зараза с
китайския вирус, г-н Грънчаров напоследък има тежки стоматологични
проблеми, които при неговите мизерни доходи е изключено да успее да реши сам –
дали не е подходящо, като израз на човечност,
да предложите, да речем, на тъй сплотените колективи на пловдивската ПГЕЕ
"ТЕТ Ленин" и на РУО-Пловдив, да организират и проведат примерно
благотворителна акция на милосърдие, с оглед да съберат средства ако не за
друго, то поне за подпомагане на заплащането на зъболекарските услуги, от
които остракираният от системата на образованието техен колега спешно се нуждае
– понеже вече не е в състояние дори да се храни?!) Трябва ли г-н Грънчаров да
умре, та властващите и дори самото общество едва тогава да осъзнаят, че са
постъпили толкова бездушно, безчовечно и грозно не само спрямо
него , но и спрямо съпругата му?!
Изобщо съветваме Ви да четете блоговете на г-н Грънчаров,
също така да слушате и неговите предавания. Той, за Ваше сведение,
въпреки неимоверно тежките екзистенциални изпитания, които му се
налага да понася, учудващо за всички нас продължава да работи най-активно и то
именно в сферата, която по начало би следвало да е водеща сфера на българското
образование, именно в личностно-формиращата, образователната,
възпитателната, духовно просветляващата сфера на живота ни! И това е
именно потвърждава обилната плодотворност, пораждаща се от следването на
доскоро тъй неизвестния и съвсем непонятен на властващите в образованието,
както се оказа, екзистенциално-личностен подход, който той изстрада
и непосредствено, бидейки готов да плати наистина огромна цена – цената на своя
живот. Интересно е да разберем: докога ще му пречите да прави това и
вътре в системата на българското образование, т.е. докога ще продължавате да
лишавате български младежи тъй ценната възможност да се ползват от предимствата
на този нов за нашите условия, но иначе тъй съвременен и безкрайно ефикасен
педагогически подход? Заради което Вие така несправедливо репресирахте
и остракирахте от системата на образованието един по-напредничаво мислещ
български учител, вместо, както е редно, да го поздравите, насърчите и дори
наградите!
Ще се радваме горното да Ви помогне не само да облекчите
съвестите си, но и да Ви послужи, да Ви даде нов подтик да изпълните
най-елементарните си служебни задължения, които в крайна сметка сме Ви
поверили, така или иначе, тъкмо ние, гражданите.
16
февруари 2021 г.
С УВАЖЕНИЕ: (ЛЮБЕН ВОДЕНИЧАРОВ, упълномощен от групата на небезразличните граждани да
води кореспонденцията с институциите)
Писмото Ви е регистрирано в МОН с вх. № 94-258/16.02.2021 г.
ОтговорИзтриванеПриемна МОН
Вх № 14/16.02.2021
ОтговорИзтриванеСиндикат "Образование"
към КТ "Подкрепа"
тел: 02 9863338; GSM: +359 879 293763
www.podkrepa-obrazovanie.com