понеделник, 24 януари 2022 г.

ПРЕДЛАГАМЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ И СЪТРУДНИЧЕСТВО НА ГРАЖДАНИТЕ И ВЛАСТТА С ОГЛЕД ПОДПОМАГАНЕТО НА ПРОМЯНАТА!

Публикуваме за първи път окончателния текст на нашето отворено писмо до областния управител, редактирано, коригирано и допълнено след проведената обществена дискусия по първоначалния текст (в този си вид писмото му бе и изпратено вчера):
 

До г-н Йордан Иванов, областен управител на Пловдив

ЗА СВЕДЕНИЕ: До г-жа Антоанета Пакова, Началник на РУО-Пловдив

ДО МЕДИИТЕ

 

ПРЕДЛАГАМЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ И СЪТРУДНИЧЕСТВО НА ГРАЖДАНИТЕ И ВЛАСТТА С ОГЛЕД ПОДПОМАГАНЕТО НА ПРОМЯНАТА!

Отворено писмо от групата на небезразличните граждани

 

Уважаеми господин Областен управител на Пловдив,

Както се уговорихме на нашата среща, изпращаме Ви с настоящето отворено писмо списък, съдържащ ония проблеми, към които по наша преценка следва да обърне вниманието си областната администрация (с оглед, респективно, да ги представи на вниманието на ония органи на държавната и общинската власт, от които зависи решаването им!). При това искаме да добавим още тук, в началото, и анализа на станалото на срещата и на най-важните проблеми, които предлага г-н Ангел Грънчаров в блога си, на този свой анализ той е дал заглавието Способни ли сме да се учим на демокрация? и това заглавие показва един най-съществен акцент, който заедно трябва да имаме предвид (информираме Ви, че този негов видеокоментар днес, от 12.30 часа ще бъде представен на пловдивската общественост понеже ще бъде излъчен по Пловдивската обществена телевизия). А ето сега и самия списък с проблеми, който, естествено, е незавършен, т.е. непременно следва да се допълва в процеса на нашето взаимодействие, имаме предвид взаимодействието и сътрудничеството на небезразличните граждани и властващите, управляващите:

1.) За нас най-главното, от което винаги следва да изхождаме, е тясното взаимодействие на гражданите и властта, което, предвид тежката ситуация, в която се намира обществото и страната ни, предвид изключително тежките реформи, които предстоят, е основният, дори съдбовно-важният фактор за успешното ни развитие и като общество, и като държава, като страна и като народ; трябва да съзнаваме, че без това ефективно, действено взаимодействие на граждани и управляващи просто няма как да започне да функционира демокрацията ни;

2.) Никой от нас, гражданите и управляващите, няма приоритет, несъмнено предимство на позицията или на възгледа си, т.е. никой от нас не е носител на "истината от последна инстанция" (нека заедно изхвърлим на боклука тъй свещената и съкровена за някои управленци максима "Началството никога не греши!"); напротив, трябва да съзнаваме, че тази тъй потребна ни истина се постига тъкмо в колкото се може по-пълноценния демократичен дебат или диалог между граждани и управляващи, на който трябва да се учим, на който трябва да се обучаваме колкото се може по-старателно; това за нас е фундамент или темел на демокрацията, а именно непрекъснатия, всекидневен ако трябва, диалог и дебат, включително и чрез медиите, в който да се въвличат колкото се може повече граждани и така да се акумулира обществена енергия, подкрепяща усилията на управляващите да променят наистина крайно тежката ситуация, в която се намираме;

3.) Кадрите на възлови ръководни места в администрацията от всички нива, които в годините са доказали своята крещяща недемократичност, т.е. липсата на каквото и да било демократично съзнание, демонстрирали са по екстравагантен начин недиалогичността си, нежеланието да водят диалог с гражданите, т.е. фактически са демонстрирали не друго, а своята непригодност за новите условия и реалности на обществения живот (поривът към функционираща ефективно демокрация и към пределна публичност на дебатите!), следва да бъдат отстранени от своите позиции, следва в най-скоро време да загубят креслата и кабинетите си, за което ви призоваваме да съдействате колкото се може по-енергично; компромисите по този пункт са способни да компрометират правителството на промяната – и то, сакън, да се окаже правителство на... подмяната; "Не наливайте ново вино в стари мехове...", неслучайно е казано това мъдро правило в Свещеното писание;

4.) Понеже главен приоритет на нашата група или общност е образованието (за нас образованието е главната сфера, която следва да бъде реформирана кардинално и поставена на съвършено нови принципи и то колкото се може по-скоро!), и понеже реформата в образователната сфера, т.е. сферата, в която се формира човешкият потенциал на нацията ни, следва да изиграе ролята на двигател или на локомотив на останалите промени (за всички сфери на живота ни се изискват личности с качествено ново, съвременно съзнание, ценности, манталитет и пр., при това този демократичен манталитет следва да е основан върху една наистина добре действаща демократична и правна култура!), то очистването на образователната система от кадри на ръководни позиции (директори на училища, експерти и началници в РУО-Пловдив), робуващи на старите и негодни представи и догми, следва да бъде приоритет, който ще изиграе ролята на детонатор на промяната в тази наистина мухлясала сфера;

5.) По наше убеждение Областната администрация следва да направи нужното централните органи на властта да бъдат активирани колкото се може по-скоро по решаването на задачата, която представихме в последните две точки, и да не отстъпва докато въпросните пречещи на реформата, на реалната, на практическа демократизация кадри не бъдат отстранени;

6.) Според нас залог за ефективната промяна е култивирането (в съзнанията и на управляващите, и на управляваните!) на убеждението, че истинска, действителна промяна не се прави единствено "ОТГОРЕ" и то чрез спускане на инструкции, заповеди, директиви в стил "Другари и другарки, отгоре ни наредиха да се променяме, хайде да изпълняваме, колкото и да не ни е приятно това, последните най-свежи директиви!", не, това е стар подход, съответстващ тъкмо на МИМИКРИЯТА или ИМИТАЦИЯТА на промяна, чрез която именно се запазват старите стереотипи, пагубния стар и недемократичен (АВТОРИТАРЕН) манталитет; истинска, действителна, същностна и качествена промяна се прави винаги "ОТДОЛУ", чрез активирането на гражданите, на тия, които досега бяха жертви на произвола на административно-авторитарно-командната система или модел на властване; за сферата на образованието това означава, че родителите, учениците, учителите, пък и гражданите като цяло, които досега бяхме именно жертвите на произвола на ретроградната и анахронична система, следва да отвоюват свободата си – и да привикнат да действат наистина свободно; САМОУПРАВЛЕНИЕТО или, иначе казано, непосредственото и практическо РЕАЛНО ДЕМОКРАТИЗИРАНЕ на отношенията в конкретните училищни общности, както безброй пъти сме заявявали в наши предишни подобни обръщения до гузно мълчащите предишни властници, следва да стане МОДУС ВИВЕНДИ на новия и кардинално, принципно различен подход; това именно означава да се ОЖИВИ, да се насърчи ЖИВОТА в тази конкретни общности, което пък от своя страна ще спомогне за формирането на ЛИЧНОСТИ, които живеят според нормите на ЖИЗНЕНАТА СТРАТЕГИЯ НА СВОБОДАТА, на свободното съществуване на пълноправни, суверенни, сиреч пълноценно разбиращи живота и свободата индивиди-личности-граждани;

7.) Затова следва да се отприщи ТВОРЧЕСКАТА СЪЗИДАТЕЛНА ЕНЕРГИЯ на намиращите се до този момент под тиранията на образователната бюрокрация ЧОВЕШКИ ОБЩНОСТИ в образованието, да, това именно е тъй потребното ни ОЧОВЕЧАВАНЕ (иначе казано: решително ЛИБЕРАЛИЗИРАНЕ, РЕАЛНО ДЕКОМУНИЗИРАНЕ!) на тия отношения; става дума за мъчителното формиране на НОВ ПОДХОД както в управлението на тези общности, така и най-вече в ОБУЧЕНИЕТО на младите хора, което ще стане именно същност на едно наистина съвременно и качествено ОБРАЗОВАНИЕ;

8.) За жалост, до този момент нито от Комисията по образованието и науката в Народното събрание, нито най-вече от страна на МОН не се говори даже за тази тъй съдбовно потребна ни ФУНДАМЕНТАЛНА ПРОМЯНА в наистина най-важната сфера в живота на обществото ни, което за нас е признак, че стремежът към тази тъй потребна ни и, подчертаваме отново, съдбовно важна промяна явно не е разпространен сред хората, които заемат тези възлови позиции; декларираме, че този път НЯМА ДА ДОПУСНЕМ (както това беше направено в предишните години!) народът да бъде залъгван с някаква половинчата и лъжлива менте-"реформа", под булото на която продължаваше да си процъфтява необезпокоявано от нищо САМОВЛАСТНИЧЕСКОТО ВИСОКОМЕРИЕ И ЕКСТРАВАГАТНИЯ ПРОИЗВОЛ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА БЮРОКРАЦИЯ (директорска, инспекторска, министерска), която именно успя да превърне училищата в ИНКУБАТОРИ НА БЕЗЛИЧНОСТ и на БЕЗЧОВЕЧНОСТ (на ПРОСТАЩИНА), да, превърна ги в ЛЮПИЛНИ НА ПАГУБНО БЕЗРАЗЛИЧИЕ, нещото, срещу което ние сме решени да се борим до последния си дъх; да, този път няма да допуснем такава една ПОДМЯНА!

9.) За установяване на нов подход в административните отношения между областна администрация и общините, за което в разговора ни апелира уважавания г-н Людмил Попов, ние след разговора ни Ви имаме доверие и се надяваме да се справите успешно по този пункт, желаем Ви го; ще се радваме в дейността на областната управа да се възцари нов и наистина демократичен дух!

10.) Сред нас, небезразличните граждани, има голямо безпокойство за невероятния спад, за краха на професионалното образование в Пловдив (а вероятно и в България, но говорим сега за Пловдив); това наше безпокойство е особено силно разпространено сред възпитаници на някогашния ТЕТ Ленин (сега ПГЕЕ), които от доста време ни алармират за тежката ситуация; знаем всички за това как фирмите или бизнеса изпитват остър недостиг на качествено подготвен технически персонал; знаем също за това как сегашни възпитаници на тези училища, в частност на ПГЕЕ "ТЕТ ЛЕНИН" говорят за тъй ниското ниво на обучението по специалните предмети; известно ни е обаче как ръководството непрекъснато говори, отчита и пропагандира "невероятните успехи", да, тази лъжлива пропаганда на мнимите "успехи" е повсеместна, но тя е лесно обяснима; затова, г-н областен управител, предлагаме и инициираме следното: първата дискусия на предлагания от нас демократичен дебат ("кръгла маса"!) с участието на учители, ученици, родители, граждани, директори на училища, образователни експерти в тази област на РУО-Пловдив да бъде посветен именно на обсъждане на този провал и спад на нивото на професионалното образование; настояваме да съдействате за провеждането на този тъй потребен дебат; нека РУО-Пловдив да го организира, да го огласи и да покани представители на различните заинтересовани страни, но да се спазва принципа за свободно участие на всеки, който пожелае и смее да се включи в това обсъждане (понеже мнозина се страхуват, а и немалко хора ще дойдат там именно за да лъжат, т.е. за да изкривяват реалната картина, реалната и то плачевна ситуация; настояваме този дебат да се състои в най-скоро време, да се отпочнат обсъжданията по него колкото се може по-бързо;

11.) Предлагаме да подпомогнете и да насърчите една друга наша инициатива за провеждането на т.н. гражданска инспекция на различни звена в управлението, примерно в образованието, администрациите, включително общинска и пр.; ние като общност или група на небезразличните граждани вече сме провеждали такива граждански инспекции (примерно на ръководството на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ ЛЕНИН"), т.е. именно като граждани, като данъкоплатци, а значи и в крайна сметка като работодатели на въпросните управленци или властници смятаме, че имаме пълното право да посетим съответните длъжностни лица и да им поставим интересуващите ни въпроси, с оглед да получим точна представа за реалната ситуация в менажираната от тях сфера; смятаме, че няма нищо кой знае колко лошо или скандално в тази наша инициатива, въпреки че тя се възприема често точно така; това просто е елементарна, най-простичка форма на граждански контрол на управлението, нещо, което следва да стане най-обичайна практика; така именно, по нашето убеждение, гражданите ще могат да влияят позитивно на властващите, с оглед отстраняване на нередностите и също така с оглед на изобличаването на ония управленци, назначени от предишния мутро-гербовашки режим, които народът нарича "калинки"; настояваме, г-н областен управител, да ни подпомагате в осъществяването на тази страна от осъществяването, от практикуването на нашата тъй важна в настоящите условия роля като граждани – с оглед да побутнем демокрацията ни от мъртвата точка, в която тя се оказа, т.е. за да спомогнем за това тъй потребно на настоящия етап взаимодействие и сътрудничество на гражданите и властта с оглед подпомагането на промяната, и то тази промяна, разбира се, следва да е тъкмо промяна към добро – с цел да проработи най-сетне нашата тъй млада, многострадална и непрокопсала, уви, българска демокрация; надяваме се, че успяхме да Ви убедим, че залог за успеха на промяната е именно това най-съзнателно провеждане на тясното и ефективно взаимодействие и сътрудничество на гражданите и управляващите; ако гражданите си останат безучастни и не подпомогнат (именно "ОТДОЛУ"!) усилията на управляващите, никаква промяна, по нашето дълбоко убеждение, не може да има, всяка промяна и реформа; да, без това действено и практическо взаимодействие-сътрудничество по решаването на конкретни задачи, никаква същностна промяна няма да има, а ако има, тя ще се изроди, ще е промяна не за добро, а в крайна сметка ще влоши положението; настояваме в съвещанията, в които ще участвате на централно ниво със съответните министри да направите нужното за разпространяването на това ново демократично съзнание, понеже ние имаме впечатлението, че то масово не се разбира не само в средите на гражданите, на народа, а не се разбира и от много от управляващите; налага се промяна в съзнанията именно по посока на активирането на гражданите, които следва повече да не са просто сеирджии, вечно недоволни критикари-мърморковци, "дървени" или "кръчмарски", тъй да се рече, "философи", а следва да станат съзнателни участници в промяната, практически подпомагаащи усилията на управляващите – чрез представеното по-горе взаимодействие и сътрудничество (а също така и действен практически контрол от страна на гражданите спрямо властващите!);

12.) Понеже предложихме и на зрителите на Пловдивската обществена телевизия (това беше направено в предаването "На Агората с философа Ангел Грънчаров"; можете да го гледате ето тук: Предаването "На Агората..." от днес, темата беше: Възможно ли е взаимодействие и сътрудничество на гражданите и управляващите?) да внесат свои предложения в това наше писмо до Вас, държим да Ви уведомим, че не само сред нас, но и сред зрителите преобладава убеждението, че е крайно време да бъде решен крайно заплетения и вече епичен казус около тъй несправедливите многогодишни репресии над учителското семейство Грънчарови, проведени и осъществени от престарали се властващи длъжностни лица, обслужващи интересите на банкрутиралия изцяло, корумпиран и дискредитиран изцяло най-вече в правно-морално отношение мутро-гербовашки режим; държим да Ви уведомим, а чрез Вас и съответните органи на централната власт в центъра и тук, в Пловдив, че казуса около учителското семейство Грънчарови показа на цялото ни общество онази страшна деморализация и безогледна корупция в средите на тези управници, довела до това, че в днешно време тъкмо в образованието никой не бива назначаван без "връзки", без протекции, а ако се наложи и без рушвети; да, дори и чистачките в училищата биват назначавани само ако са "от наште" (г-н Грънчаров нагледно доказа това като кандидатства безброй пъти не само за учител по философия и гражданско образование в много пловдивски училища, но като кандидатства за... чистач в СОУ "Черноризец Храбър", да, представете си, той не беше назначен дори и тогава!); стигна се дори дотам, че в много училища в Пловдивска област часовете по философия и гражданско образование се водят от учители-неспециалисти, само и само да не се наложи те да бъдат обявени и за тях да кандидатства безжалостно остракираният от системата учител-демократ и борец за демократизиране на анахроничната система, отстранен от нея тъкмо заради своите свободолюбиви убеждения, заради манталитета си на демократ и правдолюбец; затова настояваме да убедите РУО-Пловдив направи нужното и да преразгледа най-внимателно директорските назначения от предишния 12-годишен период по времето на управлението на мутро-гербоваците, назначаваните тогава "калинки" направиха твърде много зулуми и бели, нанесоха крайно много поражения, примерно те назначаваха за учители все такива, които са именно "от наште", което по нашето дълбоко убеждение е крайно вредно за такава деликатна и фина ДУХОВНА СФЕРА на живота ни каквато е образованието; от само себе си се разбира, че спешно следва учителското семейство Грънчарови да бъде върнато, възстановено на работа в системата на образованието чрез ОТМЯНА ПО АДМИНИСТРАТИВЕН РЕД на репресивните и тъй несправедливи решения на съответните властващи "калинки" – оглед възстановяването на справедливостта и на човещината (как двамата учители ще бъдат възмездени за щетите, понесени в тия многогодишни унижения, е чисто морален въпрос и затова на първо време го оставяме засега на съвестта на извършителите на съответните несправедливости, беззакония и безобразия стига, разбира се, този душевен "апарат" у тях изобщо да съществува, т.е. да не е съвсем увреден!);

Изложихме тук наред с принципните, т.е. истински важните неща и някои по-конкретни предложения (произтичащи по естествен начин от тях!); обаче практическите управленски изводи от казаното за провеждането на подобаващите действия по промяната на тежкото положение оставяме на Вас, изхождайки от съзнанието за несъмнената Ви интелигентност.

Ще се радваме започналия между нас диалог не само да продължи, но и да стане значително по-ефективен! Що се отнася до нас ние имаме и желанието, и намерението да работим именно в тази посока.

С най-добри пожелания за успех и с уважение:

Любен Воденичаров, упълномощен да води кореспонденцията ни с институциите

21 януари 2022 г.



Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моралът дали значи нещо за така скандално самоопозорилата се директорка на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин"?

До проф. Галин Цоков, министър на образованието и науката До г-жа Иванка Киркова, началник на РУО-Пловдив   ЗА СВЕДЕНИЕ:   До инж. Любомира ...