До г-жа Иванка
Киркова, Началник на РУО-Пловдив,
До г-н Красимир
Вълчев, Министър на образованието и науката,
До г-н Юлиян
Петров, Председател на Синдикат "Образование" към КТ
"Подкрепа"
До г-жа Янка
Такева, Председател на СБУ
До г-жа Стоянка
Анастасова, Директор на Пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин"
До г-н Борислав
Стаматов, омбудсман на Пловдив
ДО МЕДИИТЕ
КОГА ВИЕ, ВЛАСТВАЩИТЕ, ЩЕ СЕ ТРОГНЕТЕ ОТ УБИЙСТВЕНИТЕ ПОСЛЕДИЦИ НА
ВЪРШЕНИТЕ ОТ ВАС САМИТЕ БЕЗЗАКОНИЯ?
от групата на небезразличните граждани
Уважаема г-жо Началник на РУО-Пловдив,
Уважаеми г-н Министър на образованието и
науката,
Уважаеми г-н Председател на Синдикат
"Образование" към КТ "Подкрепа",
Уважаема г-жо Председател на СБУ,
Уважаеми г-н омбудсман на Пловдив,
Уважаема г-жо Директор на
Пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин",
Най-напред се чувстваме задължени да Ви
благодарим за този път по-различния отговор, в който (за разлика от
предишните!) не намираме единствено неизмеримо властническо-бюрократично
презрение и високомерие, а откриваме и наченки на все пак на що-годе човешко изразяване на мисли около
обстоятелствата, по които ние поставихме своите въпроси. От което съдим, че
нашият тъй оригинален дебат (засега осъществяващ се единствено в епистоларна
форма, предполагаме заради вашата, на властващите, мания за принадлежност към
един висш елитен свят, спрямо който простосмъртни като нас, гражданите, няма
как да имат какъвто и да било досег!) все пак въпреки всичко почна да дава
известни плодове, да оказва известно благотворно влияние върху съзнанието и
поведението Ви, за който успех си позволяваме да се поздравим. А представяте ли
си, многоуважаема г-жо Киркова, какъв мощен ефект би имал дебатът ни ако се
осъществяваше в своята пълноценна,
автентична и същностно демократична форма, та в резултат на такъв един дебат
най-вероятно промяната в училищните общности вече да би вече станала
неопровержимо явна, действителна, неудържима, т.е. да бе вече оказала своя страхотен
благотворен ефект върху душите и на учениците, и на учителите, и на вас,
мениджърите, управниците? Схващате ли сега до каква голяма загуба за всички нас
води това продължаващо вече години инатене
срещу нашите инициативи, и то тъкмо от страна най-вече на вас, властващите (и
тук няма как да не отбележим, че шампионка в туй отношение, безспорно, се
оказва многострадалната директорка на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин",
чието епично инатене доведе дотам,
че дори и наименованието на същото това учебно заведение заради нея все още не
е променено, това анахронично "ТЕТ Ленин" продължава да оцелява в
съзнанията на пловдивчани въпреки това, че вече започнахме да живеем в третото
десетилетие на ХХI-ия век!
Въпреки изказването на похвални слова
спрямо забелязалата се известна положителна промяна в стила на писане на
писмата от Ваша страна, ние все пак имаме претенции по съдържателната
страна на отговорите, ще се постараем да бъдем пределно лаконични, с оглед
лесното схващане на същината на проблемите. За прегледност отново ще номерираме
възраженията си:
1.) Първият Ви отговор повдига доста нови
въпроси, които е уместно да бъдат дебатирани в друга, така да се каже
"присъствена" форма, с оглед разумното решаване на очерталите се
проблеми. Вие признавате, че заеманите от неправоспособни учители по философия
учителски места в областта са доста (12 на брой, ние смятаме, че това число е
твърде намалено, значително повече са училищата, в които философия де факто не се преподава,
щото нима заслужава да се определи като „преподаване” това, което правят в
часовете някакви аматьори във философията, т.е. хал-хабер нямащи си представа
що е философия учители-неспециалисти?!). Но за нас е необяснимо спокойствието,
с което говорите за този потресаващ факт, илюстриращ това, че и директорите, и
Вие, техните висшестоящи надзиратели, фактически признавате, че не си
гледате изобщо работата – и при това не изпитвате никакво неудобство
от това!
Нямало изрично министерско разпореждане
директорите да обявяват непрекъснато, до намирането на правоспособен кандидат,
ония учителски места по философия, които се заемат от неправоспособен кандидат,
добре де, но защо трябва да има изрични постановления за нещо, което се
подразбира само по себе си, което е така близко до ума, че просто е глупаво
някой отгоре да издава специални наредби за неща, за които директорите сами
могат да се досетят, стига, разбира се, да им пука поне малко за това как се
преподава този толкова значим за личностното, интелектуалното и духовното
развитие на младите учебен предмет?! Ами не съзнавате ли, че с Вашето
твърдение, че директорите не обявяват (сиреч крият!) тия учителски места и ги
пазят за неправоспособни учители (които, разбира се, са "от нашите"!)
Вие фактически признавате куп нелицеприятни неща, примерно, че на директорите
не им пука какво е качеството на преподаване на този предмет, че де факто по този
начин показват, че корупцията в училищата е на висота (да се държат тези
учителски места за некомпетентни да ги преподават учители само щото те са
"от наште" е израз на корупция!), че директорите на училища и
надзираващите ги овластени чиновници вместо да си гледат работата, толерират и
сами правят неща, с които вредят на качественото обучение на младите и прочие?!
Няма никакво значение колко са тези часове във всяко училище, нищо не пречи
МОН, по инициатива на загрижените инспектори по философия, да направи нужното
тези малко на брой часове в училища, които са в един и същ район, да бъдат
обединени, та да се образува щат, на който да се назначи правоспособен учител
по философия (и по други учебни предмети, по които ситуацията е не по-малко
плачевна, предполагаме, че и по предмети като пеенето "преподават"
учители, които... "пеят като магарета", а пък по изобразително
изкуство "преподават" учителки, които нищичко не могат да
нарисуват!).
Понеже логически мястото на този въпрос е
тук, се налага да отбележим и това: Вие на последно място в писмото си,
прегрешавайки спрямо истината, заставате в защита на своята властваща сестра,
директорката на училището в с. Дълго поле, като твърдите, че разговорът като
цяло и по-специално думите на директорката били "изопачени и неправилно интерпретирани"
от г-н Грънчаров, но ето факт, който пряко илюстрира истината, действителното
положение или състояние: същата тази директорка вече трети и дори четвърти
месец продължава да държи на учителското място по философия неправоспособен за
преподаването на философия учител, оправдавайки се със смехотворни
"аргументи", продължава да прави това дори и сега, когато на случая
се даде гласност, тя също така не изпълни обещанието си да направи нужното след
Нова година да назначи г-н Грънчаров на това учителско място, а явно и няма
намерение да го стори, чувствайки Вашата височайша подкрепа. Какво е това, не е
ли то несъмнена илюстрация и направо
доказателство на нашата теза, че г-н
Грънчаров е остракиран от образователната система по Ваше нареждане (или по
настояване, идещо от още по-високо място!), което е израз на несрещано
беззаконие и на произвол, не знаещ прецедент – дори и в условията на тъй
приказната страна Мутроландия, както, това е добре известно, г-н Грънчаров
обича да се изразява?! Страшно е това, когато властниците в една страна са се
разпищолили дотам, че не им пука, че техните беззакония са вече извадени на
повърхността, че се знаят от всички – и пак, въпреки това, не си мръдват и
малкото пръстче да променят нещо по посока на спазването на закона! В други
страни оказали се в такова положение властници не само мигновено изхвръкват от
креслата си, но се налага и да държат наказателна отговорност – защото власт се
дава само и единствено за да се спазва закона и да се работи за доброто на
гражданите, ето и за това нещо се чувстваме длъжни да Ви уведомим.
2.) С току-що казаното коментираме и този
абзац от писмото Ви, с който се самооправдавате, че "нямало как" да
насърчавате, да покровителствате, да разпореждате остракирането на г-н
Грънчаров и на съпругата му от образователната система. Вашият опит за самооправдание всъщност е равностоен на
самопризнание: нима сте реагирала
някога подобаващо на който и да е било наш сигнал или сигнал на г-н Грънчаров
за директорски произвол около кандидатстване на тия двама остракирани учители,
нима сте направила нещо реално този произвол да спре?! Щом нищо не сте
направила произволът и беззаконието да спре, това означава, че РУО-Пловдив само́
организира и координира тия безупречни действия на директорите по реалното, по
действителното, по фактическото остракиране на двамата учители, попаднали под
действието на тази по същество мутренска
омерта! За цялата тази многогодишна история по "отстрелването",
по опраскването, по отстраняването на г-н Грънчаров и на съпругата му от
образователната система и след това с продължилото години тяхно остракиране (с
която РУО-Пловдив се обезсмърти!), напомняме Ви, един ден ще Ви се наложи да отговаряте
персонално, да, уважаема г-жо Киркова, като се властва, се носи и отговорност
за правеното: когато дойде Видовден и България започне да се демутризира, т.е.
да се демократизира, на Вас ще Ви се наложи да отговаряте за това, което се
случи в последните години около това учителско семейство, което е безпрецедентен случай на властови произвол,
провеждан, и това не можете да отречете, под Вашата височайша егида!
3.) Признавате, че в седем (!!!) училища
в Пловдив и Пловдивско даже английски език се преподава от неспециалисти, т.е.
от хора, които не знаят английски език! И защо при това положение г-жа
Грънчарова, която е също така и магистър по английски език (освен по начална
училищна педагогика!), не може да си намери работа в нито едно училище в града
и областта? Това не е ли още едно категорично
доказателство, че върху нея и съпруга й (по Вашето признание в 12 училища
пък се преподава философия от хора, които хал-хабер си нямат от това що е
философия!) се провежда политика на остракирането им от системата, т.е. по насилственото им противозаконно и противоконституционно
държание извън образователната система, което, повтаряме, е безпрецедентен пример за беззаконие, за
използването на властта по типично мутренски начин (властта като бухалка,
употребявана спрямо неудобните!), за потъпкването на човешките права на
български граждани, сред които правото
на труд и правото на живот заема едно от най-високите места?! Апропо, давате ли се сметка как това
учителско семейство живее в тъй унизителните условия на постоянна безработица и
в тежка всекидневна битка за оцеляване, след като години наред тия двама
учители са принудени да оцеляват Бог знае как, с една минимална заплата на
пазач или дори и без нея, а това продължава вече 7 години!!! Поне капчица
съвест нямате ли, господа управляващи в образованието, нима не ви е останала
известна човечност да се трогнете от кошмарните последици на това, което
правите?! Как изобщо спите нощем като знаете до какво убийствено тежко ,
направо кошмарно състояние докарахте това учителско семейство?! Добре де, не си ли давате сметка как тези
репресии ще се отразят на тяхното здраве, ще поемете ли отговорност ако
увредите здравето им до степен, несъвместима с живота?!
4.) Пак бягате от отговорност, знаем
прекрасно, че РУО-Пловдив не участва в определянето на размерите на учителските
възнаграждения, в това число и на лекторските такива, но не за това става дума.
Вие като управленци би трябвало по-добре от нас да знаете какво и как трябва да
се направи че този проблем около съвсем
несправедливото заплащане на труда на учителите-лектори да бъде решен; този
проблем отдавна трябваше да бъде решен, щото последиците от него, както
виждаме, са направо неизчислими, а пораженията върху качеството на
образованието на младите са направо пагубни. Но не, на Вас очевидно това не Ви
пука, щом най-голямата Ви грижа е да "си измиете ръцете" и да ни
уведомите, че от Вас лично, видите ли, нищо не зависело за решаването на тъй
тежкия проблем.
Г-н Министър, а от Вас нещо зависи ли или
и на Вас съвсем не Ви пука?! Вие, забелязваме, сте изпаднал в пълно мълчание,
никакъв отговор на нашите писма нямаме, от МОН няма никаква реакция: нима не Ви
е известно, че законът Ви задължава да отговаряте на сигналите, предложенията,
жалбите и прочие на гражданите?! Или Вие, като Министър, можете, подобно на
Премиеро, да си позволите дори и нарушаването на закона, щот, предполагаме, сте
си въобразили, че законът за Вас специално не важи?! Голяма грешка допускате по
този пункт, объркал сте се много... но ще го разберете скоро – като паднете от
власт!
5.) Абзацът от отговора Ви, г-жо Киркова,
в който ни уведомявате, че качеството на обучението на младите е въпрос, който,
видите ли, бил "нормативно уреден", предполагаме, по "перфектния
начин", не си заслужава да бъде коментиран. С такъв отговор Вие фактически
за кой ли път ни уведомявате, че този проблем е Вашата последна, така да се
каже, грижа. Ние това си го знаем априори, така че съвсем не се учудваме на
реакцията Ви. Затова и резултатите са така плачевни: близо половината от завършващите
гимназиалната степен са добре оформени
("функционално неграмотни"!) тъпанари, които не само че не могат
да мислят, те не могат да разбират смисъла и на най-елементарен текст, а някои
и от тях нищо чудно и да не могат изобщо и да четат!!! Добре де, кой отговаря
за всичко това, кой носи отговорността за тия плачевни резултати, след като
Вие, управляващите, разполагате с пълната власт и с целия ресурс на държавата
за решаването му?!
Апропо, в книгите за реформирането на
образованието на г-н Грънчаров е казано по превъзходен начин какво следва да се
направи за да имаме истинско и пълноценно образование, защо барем не прочетете
тези книги и да се образовате малко по този пункт, щото иначе излиза, че стоите
начело на сфера, за която като капак на всичко не само сте и некомпетентни да я
ръководите, но и не Ви пука от това?!
6.) Относно провеждането на "кръгла
маса" по непосредствената и практическа реална демократизация и декомунизация на конкретните училищни общности,
която предлагаме от години, оказва се, Вие промяна на позицията нямате:
категорично против сте и спрямо демократизацията, и спрямо декомунизацията, и
спрямо либерализирането на образователната сфера. Ние това си го знаем, Вие се
задоволявате да ни кажете, че сте ни била "отговаряла многократно",
което именно показва, че точно по този пункт Ви е най-неприятно да говорите,
които именно и подчертава позицията Ви. Изненада по този пункт няма, но все пак
Ви съветваме да се зачетете по-старателно в законите, които сте призвана да
изпълнявате, дори и там примерно думата "демократизация", от кумува
срама, се споменава чат-пат.
Ние, гражданите, се безпокоим и
предлагаме, настояваме, опитваме се да Ви повлияем да се промените към добро, а
Вие, дето трябва да вършите цялата работа, се дърпате инатливо, подобно на магарета
на мост, ето как метафорично си позволяваме да опишем ситуацията, която води до
един извод: просто се налага ние, гражданите, да си сложим други, иначе мислещи
и държащи се по подобаващия начин управници.
Дай Боже този ден да дойде скоро, щото
иначе майка им жална и на българското образование, и на самата тъй свидна ни
Майчица България, която вие, управляващите, така усърдно превърнахте в
Мутроландия!
Уважаема г-жо Началник на РУО-Пловдив,
Уважаеми г-н Министър на образованието и
науката,
Уважаеми г-н Председател на Синдикат
"Образование" към КТ "Подкрепа",
Уважаема г-жо Председател на СБУ,
Уважаеми г-н омбудсман на Пловдив,
Уважаема г-жо Директор на
Пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин",
Държим в заключение да Ви уведомим, че се
надяваме все пак да изпълните закона и най-вече повелите на морала и да
отговорите на натрупалите се наши отворени писма, с които поставяме на Вашето
внимание важни, нетърпящи отлагане въпроси – които отдавна следваше да сте
решили сами, стига, разбира се, да имахте добра воля за това! Нима искате да ни
убедите с поведението си, че волята Ви е зла – и злотворна?!
13 януари 2021 г.
С УВАЖЕНИЕ: (ЛЮБЕН ВОДЕНИЧАРОВ, упълномощен от групата на
небезразличните граждани да води кореспонденцията с институциите)
Писмото Ви е регистрирано в МОН с вх. № 94-5555/13.01.2021 г.
ОтговорИзтриванеПриемна МОН